Solution Selling

Solution Selling

Examination: Identifiera problem


Fråga 1 - Vad är ett vanligt problem hos säljare?

Endast ett alternativ är rätt.

Fråga 2 - Vilket är det viktigaste syftet med det första mötet?

Endast ett alternativ är rätt.

Fråga 3 - Vem bör träffa kunden under det första mötet?

Fler än ett alternativ är rätt.

Fråga 4 - Vad ägnar vi största delen av första mötet åt?

Fler än ett alternativ är rätt.

Fråga 5 - Vem är lämplig att följa med säljaren till det andra mötet med kunden?

Fler än ett alternativ är rätt.

Examination: Säkra prisnivå


Fråga 1 - Vad bör vi förse kunden med?

Fler än ett alternativ är rätt.

Fråga 2 - Varför ska vi summera upp vårt värde och förse kunden med detta?

Fler än ett alternativ är rätt.

Fråga 3 - Hur vet man att en kund är mentalt motiverad till att köpa av oss när vi testsäljer?

Fler än ett alternativ är rätt.

Fråga 4 - Varför ska vi stämma av vilka konkurrenter som kunden begärt in anbud från?

Endast ett alternativ är rätt.

Fråga 5 - Vad innebär att testsälja?

Fler än ett alternativ är rätt.

Solution Selling

Försäljning | 1 timme och 6 minuter

Motsvarar en halvdags lärarledd utbildning

Beskrivning

Solution Selling är idag nästan den enda framgångsrika metoden som går att använda för att sälja tjänster eller dyrare produkter mot företag. I utbildningen Solution Selling lär du dig sälja lösningsorienterat där kundens upplevda affärsmässiga problem står i fokus för hur du utformar erbjudande och offert.

Utbildningen är lämplig som en bred grundkurs och som fortbildning och fördjupning för dig som redan arbetat i flera år med behovsanalyser.

Innehåll

  • Vad skiljer Solution Selling från annan försäljning
  • Varför lyckas vissa bättre med Solution Selling?
  • Säljarens beteende och extended DISC
  • Mötesteknik och mål med respektive möte
  • Identifiera problem
  • Säkra relation och förankra lösning hos påverkare 1
  • Säkra relation och förankra lösning hos beslutsfattare
  • Hur rätt prisnivå fastställs med beslutsfattare
  • Skriva och skicka offerter
  • Hur vi får vår offert att bli accepterad
  • Skriv och skicka avtal
  • Hur vi får vårt avtal accepterat
  • Hur vi driver säljprocessen framåt
  • Vanliga hinder och misstag att undvika
  • Solution Selling best practices

Delmoment

0. Introduktion till kursen Solution Selling

Utbildare Björn Strid presenterar kursens innehåll och upplägg. 

Längd: 5 minuter (Utbildningens totala längd: 66 minuter)

1. Det spontana beteendet - Extended DISC

I delkursen utbildas vi i hur säljarens beteende kan öka eller minska möjligheter till affär. 

Utbildare: Björn Strid
Längd: 7 minuter (Utbildningens totala längd: 66 minuter)

2. Identifiera problemProva!

Delkursen fokuserar på lärdomar kring hur man framgångsrikt identifierar kundens upplevda problem, trots att kunden inte upplevde problemet innan mötet med säljaren. 

Utbildare: Björn Strid
Längd: 4 minuter (Utbildningens totala längd: 66 minuter)

3. Säkra datum

Delkursen lär oss vad vi ska göra mellan vårt första och andra möte med kund samt vad målet för vårt andra möte bör vara. 

Utbildare: Björn Strid
Längd: 7 minuter (Utbildningens totala längd: 66 minuter)

4. Säkra sponsor

Björn Strid utbildar oss kring varför vi vid möte nummer tre behöver ha ett relationsbyggande beteende. 

Utbildare: Björn Strid
Längd: 5 minuter (Utbildningens totala längd: 66 minuter)

5. Säkra powersponsor

I delkursen får du lära dig hur du ser till så att kunder med glädje driver sin köpprocess i mål åt dig. 

Utbildare: Björn Strid
Längd: 6 minuter (Utbildningens totala längd: 66 minuter)

6. Säkra lösning

I delkursen får vi lära oss att förankra vår lösning ordentligt. 

Utbildare: Björn Strid
Längd: 6 minuter (Utbildningens totala längd: 66 minuter)

7. Säkra prisnivåProva!

Björn Strid utbildar oss i hur vi förankrar vår prisnivå hos kunder.

Utbildare: Björn Strid
Längd: 4 minuter (Utbildningens totala längd: 66 minuter)

8. Att skriva och skicka offert

Björn Strid lär oss bli lite bättre på hur man effektivt skriver och skickar offerter. 

Utbildare: Björn Strid
Längd: 5 minuter (Utbildningens totala längd: 66 minuter)

9. Offert accepterad

I delkursen får vi kortfattat lära oss vad vi ska göra när kunden accepterat vår offert. 

Utbildare: Björn Strid
Längd: 2 minuter (Utbildningens totala längd: 66 minuter)

10. Att skriva och skicka avtal

I delkursen får vi kunskap i vad vi som säljare ska tänka på inför att skriva och skicka ett avtal till vår nya kund. 

Utbildare: Björn Strid
Längd: 2 minuter (Utbildningens totala längd: 66 minuter)

11. Avtalet accepterat

I delkursen får vi lära oss vad vi ska tänka på och göra när kunden accepterat vårt avtal. 

Utbildare: Björn Strid
Längd: 7 minuter (Utbildningens totala längd: 66 minuter)

12. Summering av kursen

Björn Strid summerar kursen och ger många tips och råd. 

Utbildare: Björn Strid
Längd: 6 minuter (Utbildningens totala längd: 66 minuter)

Extramaterial

För att komma åt extramaterialet till denna utbildning måste du först köpa den samt logga in.

Anteckningar

För att kunna spara dina antecknar till denna utbildning måste du först köpa den samt logga in.


Interagera

För att kunna interagera med utbildaren och andra deltagare i denna utbildning måste du först köpa den samt logga in.

Utbildningsbolag

Utbildningen ger diplom och bevisar att du kan kunskaperna.



Samtliga priser är angivna exklusive moms.

Bra jobbat!

Du har fullföljt utbildningen Solution Selling och kan nu erhålla ditt diplom.

Tillbaka till utbildningen Erhåll ditt diplom

Visningsfilmen är slut

För att starta utbildingen Solution Selling måste du först köpa den.

Tillbaka till utbildningen
Solution Selling 41 1 1250 Lägg i varukorg

Kontakt

Köphjälp